RAS Global AffairsЛатинская Америка Latinskaia Amerika

  • ISSN (Print) 0044748X
  • ISSN (Online) 3034-557X

The aesthetics of slow cinema in Russian and Ibero-American cinematography

PII
S0044748X25030088-1
DOI
10.31857/S0044748X25030088
Publication type
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume / Issue number 3
Pages
97-110
Abstract
The article is devoted to the aesthetic features of one of the most significant trends in auteur cinema, which is called slow cinema. Its inexhaustible creative potential is manifested in many modifications that have appeared in recent decades in world cinema. A cultural analysis of the work of several Russian and Ibero-American directors working in the aesthetics of slow cinema gives grounds to conclude that the obvious dissimilarity of the author’s styles does not exclude the creative proximity of filmmakers, using the methods of slow cinema.
Keywords
медленное кино авторский стиль длинный план
Date of publication
15.09.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
15

References

  1. 1. Bazen A. Quˊest-ce que le cinema? Paris, Les Edicions du Cerf, 2011, 376 p.
  2. 2. Туровская М.И. 7½, или Фильмы Андрея Тарковского. СПб, Сеанс, 2021, 464 с. [Turovskaya M.I. 7½ ili filmi Andreya Tarkovskogo.[Turovskaya M.I. 7½ or the films of Andrei Tarkovsky]. St. Petersburg, Seans, 2021, 464 p.
  3. 3. Бёрд Р. Андрей Тарковский: стихии кино. М., Музей современного искусства «Гараж», 2021, 360 с. [Berd R. Andrey Tarkovskiy: stijii kino [Bird R. Andrey Tarkovsky: Elements of Cin-ema]. Moscow, Musey sovremennogo iskusstva “Garazh”, 2021, 360 p.
  4. 4. Шредер П. Трансцедентальный стиль в кино. М., Des Esseintes press, 2023, 240 c. [Shreder P. Transcedentalnyj stil v kino [Transcedental style in cinema]. Moscow, Des Esseintes press, 2023, 240 p.
  5. 5. Тарковский А.А. Запечатлённое время. Вопросы киноискусства, М., Наука, 1967, № 10, сс.79-102 [Tarkovskiy A.A. Zapechatlennoe Vremya [Captured time]. Voprosi kinoiskustva. Moscow, Nauka, 1967, N 10, pp. 79-102.
  6. 6. Тарковский А. Для целей личности высоких. Искусство кино, М., 1992, № 4, сс. 119-122 [Tarkovskiy A. Dlia zelei lichnosti visokoy [For the purposes of the tall]. Iskusstvo kino. Moscow, 1992, N 4, pp. 119-122.
  7. 7. Рейгадас К. Иногда «Наше время» выглядит как мыльная опера. [Reigadas C. Inogda “Nashe vremya” viglyadit kak milnaya opera [Sometimes “Our time” it looks like a soap opera (In Russ)]. Available at: https:// seance.ru /articles/reygadas-interview /(accessed 16/10/2024).
  8. 8. Тарковский А. Лекции по кинорежиссуре. Л., Киностудия «Ленфильм», 1989, 117 с. [Tarkovskiy A. Lekcii po kinorezhissure [Lectures on filmmaking]. Leningrad, Lenfilm, 1989, 117 p.
  9. 9. Reigadas C. Nos autoexplotamos y a cambio el sistema nos da entretenimiento. Available at: https://www.elconfidencial.com/cultura/2019-06-20/carlos-reygadas-entrevista-nuestro-tiem-po_2079491 (accessed 11.12.2023).
  10. 10. Hughes D. Albert Serra entrevistado en El Cant dels ocells. Available at: http: //www.sensesofcinema (accessed 09.04.2018).
  11. 11. Серра А. Посторонний. Искусство кино., М., 2023, № 1/2 сс. 166-175 [Serra A. Postoronnij [Outsider]. Iskusstvo kino. Moscow, 2023, N 1/2, pp. 165-175 (In Russ.).
  12. 12. Autour du cinema de Pedro Costa – Parcour a travers divers entretiens. Available at: https://derives.tv/autour-du-cinema-de-pedro-costa (accessed 15.03.2023).
  13. 13. Кошта П. Мы движемся в тёмные века» [Costa P. Mi dvizemsya v tiemnie veka [We’re heading into the dark ages (In Russ.)]. Available at: https://seance.ru/article/pedro/ (accessed 12.02.20230).
  14. 14. Кошта П. За пределами кадра ничего не существует. Cineticle, N 22, 05.08.2017 [Kosta P. Za predelami kadra nichego ne sushestvuet [There is nothing outside the frame]. Cineticle, N 22, 05.08.2017. Available at: http//www.cineticle.com/ interviews/1536-pedro-costa-interview-za predelami-kadra.html (accessed 12.06.2023) (In Russ.).
  15. 15. Долгов К.М. Память и забвение отчуждённого сознания. Иностранная литература. М., 1981, № 6, сс. 217-229 [Dolgov K.M., Pamyat’ i zabvenie otchuzhdyonnogo soznaniya [Memory and oblivion of alienated consciousness]. Inostrannaya literature. Moscow, 1981, pp. 217-229 (In Russ.).
  16. 16. Miguel Gomez: «Pour “Les Mille et Une Nuits” je suis aller presque tros loin». Avalable at: www.Telerama.fr. cinema-gomes-pour-les-Mille-et-une-nuits, Festival de Cannes juin 24, 2015−Telerama (accessed 14.05.2022).
  17. 17. Grand tour de Miguel Gomes, premio del director en el Festival de Cannes 2024. Available at: https://www.sortiraparis.com/es/que-hacer-en paris/cine-series/320506 (accessed 25.05.2024).
  18. 18. Бунюэль Л. Поэзия и кино. Луис Бунюэль. Коллективный сборник. Отв. редактор Ду-ларидзе Л.Г. М., Искусство, 1979, сс. 139-144 [Bunyuel L. Poezia i kino [Poetry and cinema]. Luis Bunyel, kollektivnyi sbornik. Iskusstvo. Moscow, 1979, pp. 139-144 (In Russ.).
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library